Timmerkörning i trädgården...



"Det här var den bästa dagen på hela året" sa Jonny i lördags och jag är beredd att hålla med. Vi hade lagom lång sovmorgon, gick upp och åt frukost (nybakade scones och kaffe) ute på altanen - det var så varmt att man nästan blev svettig bara av att sitta där :) Sen fick Jonny myror i brallorna och gick ut i våran lilla "skog" (hälften av tomten var skog, nu är det kalhygge...) och började kvista en massa granar. När jag sen kom ut i skogen hade han rensat bort riset så att det blev som en liten väg i skogen och han talade om för mig hur vi skulle köra med Nova. Jag fattade ingenting men nickade och log, och så åkte vi hem till Hara och hämtade hästen. Tillbaks igen med häst och sele och allt och sen var det bara att sätta igång. Nova har inte blivit körd med timmerdoningen sen förra vintern så hon var lite nipprig i början men efter en stund lugnade hon ner sig. Det är liksom inte mycket annat att göra när man har en massa träd på släp... :) Det var ta mig tusan det häftigaste jag har sett, kraften i hästen och samarbetet mellan människa och häst är helt facinerande. 

En gång så skulle jag köra, det var ett väldigt tungt lass och Nova grävde ner hovarna i gräsmattan och tog sats. Jonny hojtade där bakom var jag skulle styra någonstans men jag lyckades ädå komma för långt fram för att kunna komma in mellan två högar med timmer. Nu skulle hästen vara tvungen att göra en nittiograderssväng med lasset efter sig, vilket kräver en jävulsk ansträngnig. Jonny gick fram till hästen, pratade lite med den och fick henne att svänga så att hon stod rätt, sen smackade han bara och Nova högg i igen med det där förbaskade lasset, vi sköt dessutom ett antal stockar framför timmerdoningen. Bilden av Jonny som slänger sig om halsen på Nova när hon (dom) hade löst det hela hoppas jag att jag aldrig kommer glömma!

Nu ligger det en fin liten hög av timmer  som väntar på att bli hämtat av Primaskog någon gång i veckan. 

(Är det någon som är intresserad av att köpa en resevdelsbil så finns det här... :))

Mer roliga saker som hände i helgen var att Spot känns hur bra som helst och att det börjar växa massor med blommor på tomten :) Dessutom har vi suttit ute och ätit middag (utan att frysa ihjäl!).

            

Vårpuss!

Kommentarer
Postat av: Torbjörn

du ser. :) visst är det kul med blogg. :) Du har många fina bilder uppe nu :)

2009-04-27 @ 12:40:48
URL: http://toruven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0